PROCEDURA POSTĘPOWANIA W RAZIE WYPADKU
LUB ZŁEGO SAMOPOCZUCIA DZIECKA
w Przedszkolu Miejskim Nr 5 „Tęczowa Dolina”
w Mińsku Mazowieckim
Rozdział I
§ 1
Wypadek dziecka to: nagłe zdarzenie powodujące uraz, wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w czasie pozostawania dziecka pod opieką przedszkola
w budynku, na terenie przedszkola, oraz poza terenem przedszkola (wycieczki, spacery). Wyróżnia się następujące rodzaje wypadków:
wypadek jednostkowy powodujący ciężkie uszkodzenie ciała lub ze skutkiem śmiertelnym,
wypadek zbiorowy w tym komunikacyjny, atak terrorystyczny, zatrucie pokarmowe,
wypadek lekki, niewymagający wezwania pogotowania ratunkowego np. (urazy kończyn, powierzchowne zranienia, otarcia naskórka, stłuczenia)
Złe samopoczucie dziecka to np. (gorączka, wymioty, ból brzucha, biegunka, ból głowy, ucha, zęba, wysypka)
Rozdział II
§ 2
W czasie zajęć dydaktyczno-opiekuńczych pełną odpowiedzialność za życie i zdrowie dzieci ponosi nauczyciel przebywający z dziećmi.
Pierwszym i podstawowym obowiązkiem, jaki powstaje w sytuacji wypadku, jest udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanemu dziecku.
Za koordynację działań związanych z przestrzeganiem procedury powypadkowej odpowiedzialny jest dyrektor przedszkola lub w razie jego nieobecności jego zastępca.
Jeżeli wypadek zdarzył się w czasie wyjścia, imprezy organizowanej poza terenem przedszkola, wszystkie stosowne decyzje podejmuje opiekun grupykierownik wycieczki.
§ 3
Każdy nauczyciel w przypadku zauważenia niepokojących objawów psychofizycznych u dziecka przebywającego w przedszkolu, jak również
w razie wypadku zaistniałego w budynku lub na terenie przedszkola, powinien niezwłocznie zapewnić poszkodowanemu opiekę, udzielając mu pierwszej pomocy przedmedycznej, natychmiast powiadomić rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego dziecka oraz dyrektora przedszkola.
Rodzaj udzielanej pomocy uzależniony jest od potrzeb poszkodowanego dziecka
i rodzaju obrażeń.
W przypadku konieczności udzielenia natychmiastowej pomocy ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia dziecka dyrektor lub nauczyciel opiekujący się grupą wzywa pogotowie ratunkowe.
Do czasu przybycia rodziców/opiekunów prawnych dziecka nauczyciel grupy,
w której dziecko przebywa sprawuje nad nim bezpośrednią i bezustanną opiekę, jak również udziela wszelkich informacji o zdarzeniu osobom uprawnionym.
W przypadku wezwania pogotowia ratunkowego decyzję o dalszym leczeniu dziecka podejmuje lekarz zespołu ratunkowego. W miarę możliwości zespół ratunkowy wraz
z dzieckiem oczekuje na przybycie rodziców. Jeżeli jednak konieczne jest natychmiastowe przewiezienie dziecka do szpitala, informacje o tym fakcie jak również miejsce pobytu dziecka przekazuje rodzicom dyrektor przedszkola lub
w razie jego nieobecności nauczyciel, który sprawował opiekę nad dzieckiem.
W przypadku zaistnienia wypadku w danej grupie i konieczności zajmowania się przez nauczyciela zarówno poszkodowanym, jak i pozostałymi dziećmi, pracownik obsługi pracujący w danej grupie przekazuje na polecenie nauczyciela pozostałe dzieci nauczycielowi z sąsiedniej grupy. Nauczyciel może wskazać innego pracownika obsługi zobowiązanego do przekazania dzieci.
Niedopuszczalne jest gromadzenie się pracowników przedszkola wokół poszkodowanego w wypadku, tworzenia atmosfery sensacji czy paniki. Należy,
w miarę możliwości, starać się, żeby wypadek nie zakłócił w znacznym stopniu pracy placówki.
Jeżeli miejsce, w którym zdarzył się wypadek, może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa pozostałych dzieci, nie należy rozpoczynać zajęć lub przerwać je
i wyprowadzić dzieci z zagrożonej strefy.
Rozdział III
§ 4
Obowiązki dyrektora przedszkola po wypadku dziecka:
Zapewnić natychmiastową pomoc lekarską i opiekę dziecku, które uległo wypadkowi.
Zawiadomić bezzwłocznie osobiście lub poprzez nauczyciela będącego bezpośrednim świadkiem wypadku, rodziców/prawnych opiekunów poszkodowanego dziecka oraz w sytuacji zaistnienia wypadku powodującego ciężkie uszkodzenie ciała lub ze skutkiem śmiertelnym, oraz w sytuacji zaistnienia wypadku zbiorowego organ prowadzący placówkę.
W sytuacji zaistnienia wypadku lekkiego, niewymagającego wezwania pogotowania ratunkowego, po udzieleniu pierwszej pomocy poszkodowanemu dziecku nauczyciel lub dyrektor zawiadamia rodziców/opiekunów prawnych o zdarzeniu, ustalając z nimi dalszy tok postępowania.
Powołać zespół powypadkowy w sytuacji zaistnienia wypadku powodującego ciężkie uszkodzenie ciała lub ze skutkiem śmiertelnym, oraz w sytuacji zaistnienia wypadku zbiorowego.
Zawiadomić bezzwłocznie właściwego prokuratora i kuratora oświaty, jeśli wypadek spowodował ciężkie uszkodzenie ciała lub jest ze skutkiem śmiertelnym, oraz
w sytuacji zaistnienia wypadku zbiorowego.
Zawiadomić Państwowego Inspektora Sanitarnego w razie podejrzenia zbiorowego zatrucia pokarmowego.
Nadzorować zabezpieczenie miejsca wypadku oraz sporządzenie dokumentacji powypadkowej po zbadaniu okoliczności i przyczyn wypadku.
Omówić na posiedzeniu Rady Pedagogicznej okoliczności i przyczyny wypadku, wskazać prawidłowe zachowania i odstępstwa od niniejszej procedury, poinformować o wnioskach i podjętych działaniach profilaktycznych zmierzających do zapobiegania analogicznym wypadkom.
Wpisać wypadek do prowadzonego w placówce rejestru wypadków.
§ 5
Obowiązki zespołu powypadkowego:
Skład zespołu powypadkowego wynosi minimum 3 osoby.
W skład zespołu powypadkowego wchodzą: pracownik służby bezpieczeństwa
i higieny pracy, Społeczny Inspektor Pracy. Oprócz w/w osób, w skład zespołu wchodzą: dyrektor przedszkola lub inny wyznaczony przez dyrektora pracownik przedszkola.
Zespół przeprowadza postępowanie powypadkowe i sporządza dokumentację powypadkową, w tym protokół powypadkowy w ciągu 14 dni od wypadku.
Przewodniczący zespołu poucza rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego dziecka o przysługujących mu prawach.
Protokół powypadkowy (podpisany przez członków zespołu i dyrektora przedszkola) doręcza się rodzicom/opiekunom prawnym poszkodowanego dziecka w terminie 14 dni od zakończenia postępowania.
Jeden egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w dokumentacji przedszkola.
Organowi prowadzącemu przedszkole i Kuratorowi Oświaty protokół powypadkowy doręcza się na ich wniosek.
W ciągu 7 dni od daty doręczenia protokołu powypadkowego osoby powiadomione mogą złożyć ustne lub pisemne zastrzeżenia do ustaleń protokołu na ręce przewodniczącego zespołu powypadkowego.
Zastrzeżenia rozpatruje organ prowadzący przedszkole.
Po rozpatrzeniu zastrzeżeń organ prowadzący przedszkole może: zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych, powołać nowy zespół celem ponownego przeprowadzenia postępowania powypadkowego.
Rozdział IV
§ 6
Postępowanie w sytuacji zaistnienia wypadku powodującego ciężkie uszkodzenie ciała lub ze skutkiem śmiertelnym, oraz w sytuacji zaistnienia wypadku zbiorowego:
W sytuacji, kiedy nastąpiło ciężkie uszkodzenie ciała należy natychmiast wezwać pogotowie ratunkowe, a do czasu jego przybycia nauczyciel przebywający
z dzieckiem lub osoby przeszkolone w udzielaniu pomocy przedmedycznej podejmują natychmiast niezbędne czynności ratujące zdrowie i życie dziecka.
W sytuacji zaistnienia wypadku zbiorowego w tym komunikacyjnego, ataku terrorystycznego, zatrucia pokarmowego należy dokonać ogólnej oceny sytuacji, tj. sprawdzenia, ilu jest poszkodowanych, jaki jest ich stan i czy występuje dodatkowe niebezpieczeństwo.
Niezwłocznie należy także wezwać policję oraz zawiadomić o zdarzeniu dyrektora przedszkola.
Do czasu przybycia policji miejsce wypadku pozostaje zabezpieczone tak, by było możliwe pełne ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku. Nie dopuszczalne jest zacieranie śladów zdarzenia.
Należy wyprowadzić dzieci z zagrożonej strefy, jeżeli miejsce, w którym wydarzyć się wypadek może stwarzać zagrożenie dla ich bezpieczeństwa.
Celem ustalenia okoliczności wypadku dyrektor powołuje zespół powypadkowy badający przyczyny jego powstania. Z prac zespołu spisywany jest protokół, który musi zawierać wnioski mające zapobiec powstaniu podobnych zdarzeń.
W czasie podejmowania przez nauczyciela w/w czynności opiekę nad dziećmi
w grupie, w której zdarzył się wypadek sprawuje inny nauczyciel, a gdy jest to niemożliwe pracownik obsługi.
Wypadek jest wpisywany do rejestru, a wnioski zespołu omawiane są na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
§ 7
Postępowanie w sytuacji zaistnienia wypadku lekkiego, niewymagającego wezwania pogotowania ratunkowego (urazy kończyn, powierzchowne zranienia, otarcia naskórka, stłuczenia, itp.):
Po stwierdzeniu zdarzenia należy dziecku udzielić pierwszej pomocy. Pomocy powinien udzielić nauczyciel przebywający z dzieckiem lub osoby przeszkolone
w udzielaniu pomocy przedmedycznej.
O zdarzeniu, jego przyczynach oraz o stanie zdrowia dziecka nauczyciel informuje rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego dziecka, dyrektora przedszkola lub w razie jego nieobecności jego zastępcę.
Nauczyciel telefonicznie ustala z rodzicami/opiekunami prawnymi poszkodowanego dziecka dalszy tok postępowania z dzieckiem uzgadniając z nimi potrzebę wezwania pogotowia ratunkowego, lub potrzebę wcześniejszego odbioru dziecka z przedszkola
w dniu zdarzenia.
Informację o zdarzeniu zamieszcza w dzienniku.
Jeżeli przyczyną zdarzenia była wadliwość sprzętu nauczyciel zgłasza konieczność wycofania go z użytkowania.
Powyższe zdarzenia nie wymagają wpisu do rejestru wypadków oraz spisania protokołu powypadkowego.
§ 8
Postępowanie w przypadku złego samopoczucia dziecka (gorączka, wymioty, ból brzucha, biegunka, ból głowy, ucha, zęba, wysypka itp.):
W razie zauważonych u dziecka objawów złego samopoczucia nauczyciel zobligowany jest do:
Podjęcia czynności łagodzących objawy (w miarę możliwości – zimny okład, podanie gorącego płynu, położenie dziecka na leżaku).
Niestosowania żadnych środków farmaceutycznych.
Poinformowania rodziców/opiekunów prawnych o stanie zdrowia dziecka z prośbą o ewentualne przybycie do przedszkola w celu wcześniejszego odebrania dziecka
z przedszkola.
W razie sytuacji, kiedy rodzice nie mogą przybyć do przedszkola nauczyciel ustala z nimi dalszy tok postępowania z dzieckiem.
Powiadomienia dyrektora przedszkola lub w razie jego nieobecności jego zastępcę. o poczynionych ustaleniach oraz zapisania ich w dzienniku zajęć.
W czasie podejmowania przez nauczyciela opisanych czynności, opiekę nad dziećmi sprawuje inny nauczyciel, a gdy jest to niemożliwe pracownik obsługi.
Powyższe zdarzenia nie wymagają wpisu do rejestru wypadków oraz spisania protokołu powypadkowego.
§ 9
O wypadku powodującym ciężkie uszkodzenie ciała zawiadamia się niezwłocznie:
rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego dziecka,
pogotowie ratunkowe,
policję,
O wypadku ze skutkiem śmiertelnym, w tym zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie:
rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego dziecka/dzieci,
pogotowie ratunkowe,
policję,
prokuratora,
organ prowadzący,
kuratora oświaty.
O wypadku w wyniku zbiorowego zatrucia pokarmowego, zawiadamia się niezwłocznie:
rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanych dzieci,
pogotowie ratunkowe,
policję,
organ prowadzący,
Państwowego Inspektora Sanitarnego.
§ 10
Z procedurą postępowania w razie wypadku lub złego samopoczucia dziecka
w Przedszkolu Miejskim Nr 5 „Tęczowa Dolina” w Mińsku Mazowieckim zostali zapoznani wszyscy pracownicy w dniu 31.05.2017r., Rodzice (opiekunowie prawni) poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń i opublikowanie na stronie internetowej przedszkola.
Procedura została zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną w dniu 31.05.2017r.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA W RAZIE WYPADKU
LUB ZŁEGO SAMOPOCZUCIA DZIECKA
w Przedszkolu Miejskim Nr 5 „Tęczowa Dolina”
w Mińsku Mazowieckim
Rozdział I
§ 1
Wypadek dziecka to: nagłe zdarzenie powodujące uraz, wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w czasie pozostawania dziecka pod opieką przedszkola
w budynku, na terenie przedszkola, oraz poza terenem przedszkola (wycieczki, spacery). Wyróżnia się następujące rodzaje wypadków:
wypadek jednostkowy powodujący ciężkie uszkodzenie ciała lub ze skutkiem śmiertelnym,
wypadek zbiorowy w tym komunikacyjny, atak terrorystyczny, zatrucie pokarmowe,
wypadek lekki, niewymagający wezwania pogotowania ratunkowego np. (urazy kończyn, powierzchowne zranienia, otarcia naskórka, stłuczenia)
Złe samopoczucie dziecka to np. (gorączka, wymioty, ból brzucha, biegunka, ból głowy, ucha, zęba, wysypka)
Rozdział II
§ 2
W czasie zajęć dydaktyczno-opiekuńczych pełną odpowiedzialność za życie i zdrowie dzieci ponosi nauczyciel przebywający z dziećmi.
Pierwszym i podstawowym obowiązkiem, jaki powstaje w sytuacji wypadku, jest udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanemu dziecku.
Za koordynację działań związanych z przestrzeganiem procedury powypadkowej odpowiedzialny jest dyrektor przedszkola lub w razie jego nieobecności jego zastępca.
Jeżeli wypadek zdarzył się w czasie wyjścia, imprezy organizowanej poza terenem przedszkola, wszystkie stosowne decyzje podejmuje opiekun grupykierownik wycieczki.
§ 3
Każdy nauczyciel w przypadku zauważenia niepokojących objawów psychofizycznych u dziecka przebywającego w przedszkolu, jak również
w razie wypadku zaistniałego w budynku lub na terenie przedszkola, powinien niezwłocznie zapewnić poszkodowanemu opiekę, udzielając mu pierwszej pomocy przedmedycznej, natychmiast powiadomić rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego dziecka oraz dyrektora przedszkola.
Rodzaj udzielanej pomocy uzależniony jest od potrzeb poszkodowanego dziecka
i rodzaju obrażeń.
W przypadku konieczności udzielenia natychmiastowej pomocy ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia dziecka dyrektor lub nauczyciel opiekujący się grupą wzywa pogotowie ratunkowe.
Do czasu przybycia rodziców/opiekunów prawnych dziecka nauczyciel grupy,
w której dziecko przebywa sprawuje nad nim bezpośrednią i bezustanną opiekę, jak również udziela wszelkich informacji o zdarzeniu osobom uprawnionym.
W przypadku wezwania pogotowia ratunkowego decyzję o dalszym leczeniu dziecka podejmuje lekarz zespołu ratunkowego. W miarę możliwości zespół ratunkowy wraz
z dzieckiem oczekuje na przybycie rodziców. Jeżeli jednak konieczne jest natychmiastowe przewiezienie dziecka do szpitala, informacje o tym fakcie jak również miejsce pobytu dziecka przekazuje rodzicom dyrektor przedszkola lub
w razie jego nieobecności nauczyciel, który sprawował opiekę nad dzieckiem.
W przypadku zaistnienia wypadku w danej grupie i konieczności zajmowania się przez nauczyciela zarówno poszkodowanym, jak i pozostałymi dziećmi, pracownik obsługi pracujący w danej grupie przekazuje na polecenie nauczyciela pozostałe dzieci nauczycielowi z sąsiedniej grupy. Nauczyciel może wskazać innego pracownika obsługi zobowiązanego do przekazania dzieci.
Niedopuszczalne jest gromadzenie się pracowników przedszkola wokół poszkodowanego w wypadku, tworzenia atmosfery sensacji czy paniki. Należy,
w miarę możliwości, starać się, żeby wypadek nie zakłócił w znacznym stopniu pracy placówki.
Jeżeli miejsce, w którym zdarzył się wypadek, może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa pozostałych dzieci, nie należy rozpoczynać zajęć lub przerwać je
i wyprowadzić dzieci z zagrożonej strefy.
Rozdział III
§ 4
Obowiązki dyrektora przedszkola po wypadku dziecka:
Zapewnić natychmiastową pomoc lekarską i opiekę dziecku, które uległo wypadkowi.
Zawiadomić bezzwłocznie osobiście lub poprzez nauczyciela będącego bezpośrednim świadkiem wypadku, rodziców/prawnych opiekunów poszkodowanego dziecka oraz w sytuacji zaistnienia wypadku powodującego ciężkie uszkodzenie ciała lub ze skutkiem śmiertelnym, oraz w sytuacji zaistnienia wypadku zbiorowego organ prowadzący placówkę.
W sytuacji zaistnienia wypadku lekkiego, niewymagającego wezwania pogotowania ratunkowego, po udzieleniu pierwszej pomocy poszkodowanemu dziecku nauczyciel lub dyrektor zawiadamia rodziców/opiekunów prawnych o zdarzeniu, ustalając z nimi dalszy tok postępowania.
Powołać zespół powypadkowy w sytuacji zaistnienia wypadku powodującego ciężkie uszkodzenie ciała lub ze skutkiem śmiertelnym, oraz w sytuacji zaistnienia wypadku zbiorowego.
Zawiadomić bezzwłocznie właściwego prokuratora i kuratora oświaty, jeśli wypadek spowodował ciężkie uszkodzenie ciała lub jest ze skutkiem śmiertelnym, oraz
w sytuacji zaistnienia wypadku zbiorowego.
Zawiadomić Państwowego Inspektora Sanitarnego w razie podejrzenia zbiorowego zatrucia pokarmowego.
Nadzorować zabezpieczenie miejsca wypadku oraz sporządzenie dokumentacji powypadkowej po zbadaniu okoliczności i przyczyn wypadku.
Omówić na posiedzeniu Rady Pedagogicznej okoliczności i przyczyny wypadku, wskazać prawidłowe zachowania i odstępstwa od niniejszej procedury, poinformować o wnioskach i podjętych działaniach profilaktycznych zmierzających do zapobiegania analogicznym wypadkom.
Wpisać wypadek do prowadzonego w placówce rejestru wypadków.
§ 5
Obowiązki zespołu powypadkowego:
Skład zespołu powypadkowego wynosi minimum 3 osoby.
W skład zespołu powypadkowego wchodzą: pracownik służby bezpieczeństwa
i higieny pracy, Społeczny Inspektor Pracy. Oprócz w/w osób, w skład zespołu wchodzą: dyrektor przedszkola lub inny wyznaczony przez dyrektora pracownik przedszkola.
Zespół przeprowadza postępowanie powypadkowe i sporządza dokumentację powypadkową, w tym protokół powypadkowy w ciągu 14 dni od wypadku.
Przewodniczący zespołu poucza rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego dziecka o przysługujących mu prawach.
Protokół powypadkowy (podpisany przez członków zespołu i dyrektora przedszkola) doręcza się rodzicom/opiekunom prawnym poszkodowanego dziecka w terminie 14 dni od zakończenia postępowania.
Jeden egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w dokumentacji przedszkola.
Organowi prowadzącemu przedszkole i Kuratorowi Oświaty protokół powypadkowy doręcza się na ich wniosek.
W ciągu 7 dni od daty doręczenia protokołu powypadkowego osoby powiadomione mogą złożyć ustne lub pisemne zastrzeżenia do ustaleń protokołu na ręce przewodniczącego zespołu powypadkowego.
Zastrzeżenia rozpatruje organ prowadzący przedszkole.
Po rozpatrzeniu zastrzeżeń organ prowadzący przedszkole może: zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych, powołać nowy zespół celem ponownego przeprowadzenia postępowania powypadkowego.
Rozdział IV
§ 6
Postępowanie w sytuacji zaistnienia wypadku powodującego ciężkie uszkodzenie ciała lub ze skutkiem śmiertelnym, oraz w sytuacji zaistnienia wypadku zbiorowego:
W sytuacji, kiedy nastąpiło ciężkie uszkodzenie ciała należy natychmiast wezwać pogotowie ratunkowe, a do czasu jego przybycia nauczyciel przebywający
z dzieckiem lub osoby przeszkolone w udzielaniu pomocy przedmedycznej podejmują natychmiast niezbędne czynności ratujące zdrowie i życie dziecka.
W sytuacji zaistnienia wypadku zbiorowego w tym komunikacyjnego, ataku terrorystycznego, zatrucia pokarmowego należy dokonać ogólnej oceny sytuacji, tj. sprawdzenia, ilu jest poszkodowanych, jaki jest ich stan i czy występuje dodatkowe niebezpieczeństwo.
Niezwłocznie należy także wezwać policję oraz zawiadomić o zdarzeniu dyrektora przedszkola.
Do czasu przybycia policji miejsce wypadku pozostaje zabezpieczone tak, by było możliwe pełne ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku. Nie dopuszczalne jest zacieranie śladów zdarzenia.
Należy wyprowadzić dzieci z zagrożonej strefy, jeżeli miejsce, w którym wydarzyć się wypadek może stwarzać zagrożenie dla ich bezpieczeństwa.
Celem ustalenia okoliczności wypadku dyrektor powołuje zespół powypadkowy badający przyczyny jego powstania. Z prac zespołu spisywany jest protokół, który musi zawierać wnioski mające zapobiec powstaniu podobnych zdarzeń.
W czasie podejmowania przez nauczyciela w/w czynności opiekę nad dziećmi
w grupie, w której zdarzył się wypadek sprawuje inny nauczyciel, a gdy jest to niemożliwe pracownik obsługi.
Wypadek jest wpisywany do rejestru, a wnioski zespołu omawiane są na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
§ 7
Postępowanie w sytuacji zaistnienia wypadku lekkiego, niewymagającego wezwania pogotowania ratunkowego (urazy kończyn, powierzchowne zranienia, otarcia naskórka, stłuczenia, itp.):
Po stwierdzeniu zdarzenia należy dziecku udzielić pierwszej pomocy. Pomocy powinien udzielić nauczyciel przebywający z dzieckiem lub osoby przeszkolone
w udzielaniu pomocy przedmedycznej.
O zdarzeniu, jego przyczynach oraz o stanie zdrowia dziecka nauczyciel informuje rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego dziecka, dyrektora przedszkola lub w razie jego nieobecności jego zastępcę.
Nauczyciel telefonicznie ustala z rodzicami/opiekunami prawnymi poszkodowanego dziecka dalszy tok postępowania z dzieckiem uzgadniając z nimi potrzebę wezwania pogotowia ratunkowego, lub potrzebę wcześniejszego odbioru dziecka z przedszkola
w dniu zdarzenia.
Informację o zdarzeniu zamieszcza w dzienniku.
Jeżeli przyczyną zdarzenia była wadliwość sprzętu nauczyciel zgłasza konieczność wycofania go z użytkowania.
Powyższe zdarzenia nie wymagają wpisu do rejestru wypadków oraz spisania protokołu powypadkowego.
§ 8
Postępowanie w przypadku złego samopoczucia dziecka (gorączka, wymioty, ból brzucha, biegunka, ból głowy, ucha, zęba, wysypka itp.):
W razie zauważonych u dziecka objawów złego samopoczucia nauczyciel zobligowany jest do:
Podjęcia czynności łagodzących objawy (w miarę możliwości – zimny okład, podanie gorącego płynu, położenie dziecka na leżaku).
Niestosowania żadnych środków farmaceutycznych.
Poinformowania rodziców/opiekunów prawnych o stanie zdrowia dziecka z prośbą o ewentualne przybycie do przedszkola w celu wcześniejszego odebrania dziecka
z przedszkola.
W razie sytuacji, kiedy rodzice nie mogą przybyć do przedszkola nauczyciel ustala z nimi dalszy tok postępowania z dzieckiem.
Powiadomienia dyrektora przedszkola lub w razie jego nieobecności jego zastępcę. o poczynionych ustaleniach oraz zapisania ich w dzienniku zajęć.
W czasie podejmowania przez nauczyciela opisanych czynności, opiekę nad dziećmi sprawuje inny nauczyciel, a gdy jest to niemożliwe pracownik obsługi.
Powyższe zdarzenia nie wymagają wpisu do rejestru wypadków oraz spisania protokołu powypadkowego.
§ 9
O wypadku powodującym ciężkie uszkodzenie ciała zawiadamia się niezwłocznie:
rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego dziecka,
pogotowie ratunkowe,
policję,
O wypadku ze skutkiem śmiertelnym, w tym zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie:
rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego dziecka/dzieci,
pogotowie ratunkowe,
policję,
prokuratora,
organ prowadzący,
kuratora oświaty.
O wypadku w wyniku zbiorowego zatrucia pokarmowego, zawiadamia się niezwłocznie:
rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanych dzieci,
pogotowie ratunkowe,
policję,
organ prowadzący,
Państwowego Inspektora Sanitarnego.
§ 10
Z procedurą postępowania w razie wypadku lub złego samopoczucia dziecka
w Przedszkolu Miejskim Nr 5 „Tęczowa Dolina” w Mińsku Mazowieckim zostali zapoznani wszyscy pracownicy w dniu 31.05.2017r., Rodzice (opiekunowie prawni) poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń i opublikowanie na stronie internetowej przedszkola.
Procedura została zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną w dniu 31.05.2017r.

